Vijf manieren om te luisteren naar een specifieke doelgroep

Veel pioniersplekken richten zich op een bepaald dorp of een wijk in een stad. Dan is het makkelijk om te bepalen waar je kunt gaan luisteren naar je context. Maar wat als jouw pioniersplek zich richt op tieners, mensen op zoek naar werk, modeltreinbouwers of hardlopers? Dan is jouw doelgroep niet gebonden aan één locatie. Hoe luister je in zo’n geval naar je context? We geven je in dit artikel vijf ideeën om dat te doen.

Je teamsamenstelling

Kijk eens kritisch naar de samenstelling van je team en naar je doelgroep. Wanneer je je richt op een specifieke groep, dan helpt het erg als er in je team mensen zitten die ook uit deze doelgroep afkomstig zijn. Of er in elk geval zoveel mogelijk raakvlakken mee hebben. Stel, je richt je op 60+ ers en je hele team bestaat uit mensen van rond de dertig. Dan is het lastiger om op een natuurlijke manier verbinding met je doelgroep te leggen. Heb je echter ook mensen uit dezelfde leeftijdsgroep in je team, dan is dat makkelijker. Werk je aan een pioniersplek met mensen die dezelfde interesse hebben, dan is het logisch om in je team ook mensen met die interesse te hebben. Kom je tot de conclusie dat er wel erg veel verschil tussen je team en doelgroep zit, dan kun je twee dingen doen: extra teamleden uit de doelgroep zoeken of je doelgroep veranderen.

Lezen

Zoek wat er aan boeken, onderzoeken en artikelen over je doelgroep is verschenen. Zeker over leeftijdsgroepen en generaties kun je vaak veel vinden. Via Google Alerts kun je instellen van welke nieuwe informatie die online verschijnt je een melding wilt krijgen. Het kan handig zijn een Alert in te stellen over je doelgroep.  

Daarnaast kun je ook lezen wat je doelgroep leest, denk aan magazines, websites en boeken.

Zoek ze op

Maak eens een lijstje van plekken waar je je doelgroep kunt vinden: fysieke locaties en evenementen in je eigen dorp of stad of zelfs in de regio of landelijk. Wanneer je dat doet voor je eigen dorp of stad, is het handig er de plattegrond bij te nemen. Door die langs te lopen, zie je minder snel plekken over het hoofd. Je kunt ook op landelijk of regionaal niveau bekijken waar je mensen uit je doelgroep kunt vinden. Zijn er festivals, beurzen, evenementen waar jouw doelgroep bij elkaar komt? En vergeet niet dezelfde inventarisatie te maken voor online ontmoetingsplekken. Welke websites worden veel gelezen? Welke social media accounts moet je volgen? Via Google vind je makkelijk de meest gebruikte websites binnen een specifieke doelgroep, via de zoekfunctie op Facebook vind je Facebookgroepen en pagina’s. Hoe preciezer je de doelgroep weet, hoe makkelijker. Zo vind je als je zoekt op ‘modeltreinen’ meer relevante sites dan wanneer je zoekt op een brede term als ‘tieners’. Op Instagram zoek je makkelijk via hashtags.

Wanneer je duidelijk hebt waar je doelgroep zich bevindt, kun je bepalen wat je ermee wilt doen. Ga je erheen om alleen meer te leren over je doelgroep? Of is het doel om te bouwen aan relaties? Per plek waar je doelgroep zich bevindt, kan dat verschillend zijn. Bedenk ook dat je online kunt werken aan relaties, door bijvoorbeeld mee te doen aan online gesprekken en te reageren op berichten op social media.

Leer van Tupperware

Je kent het vast wel: producten die alleen te koop zijn via een bijeenkomst die iemand thuis organiseert. Iemand nodigt zijn of haar vrienden uit en een verkoper komt langs om producten aan de man te brengen. Zo kun je ook vragen om betrokken mensen uit je doelgroep te vragen om vrienden thuis uit te nodigen. In zo’n bijeenkomst kun je hen eens wat vragen voorleggen, die jullie als team verder helpen. En wellicht is dat het begin van meer betrokkenheid.

Een wat andere vorm, is te beginnen bij twee mensen die je wat vragen voor wilt leggen. Je gaat met hen in gesprek en vraagt hen aan het einde van het gesprek wie je wat hen betreft ook zou moeten spreken. Op die manier kom je aan contacten die je zelf niet hebt en leer je veel over je doelgroep.

Bezoek een andere pioniersplek met vergelijkbare doelgroep

Ga eens op bezoek bij een andere pioniersplek met een vergelijkbare doelgroep. Er zijn pioniersplekken die erin slagen een specifieke doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld Christelijk Spiritueel Centrum (nieuw spirituelen), Krachtvoer (werkzoekenden), Yours! (tieners), Licht Oud-Zuid (hoogopgeleide twintigers). Ga in gesprek met het pioniersteam en liefst ook met de deelnemers daar. Wat kun je leren van hoe en wat ze doen? Dit overzicht van pioniersplekken helpt je bij het vinden van een pioniersplek met vergelijkbare doelgroep.

Jonna van den Berge – kernthema eigenaar luisteren

Foto: Nine Köpfer